Protipředsudkové workshopy pro žáky základních a středních škol se zaměřením na multikulturní výchovu

O workshopech

Hlavním cílem našeho projektu je prevence předsudků a xenofobního způsobu uvažování a posílení tolerance odlišnosti. Nástrojem k dosažení tohoto cíle jsou interaktivní workshopy, ve kterých jsou žáci pod vedením dvojice lektorů směrováni formou zážitkové pedagogiky k pochopení rizik předsudků, xenofobie a rasismu, kdy je naopak prezentován význam soužití a tolerance odlišných sociálních a etnických skupin.

Do realizace workshopů jsou zapojováni studenti Univerzity Palackého v Olomouci.

Projekt (registrační číslo CZ.1.07/1.2.00/14.0024) byl realizován členy Katedry sociologie, andragogiky a kulturní antropologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, oboru Kulturní antropologie a jeho studenty, a byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Nabídka pro školy

Nabízíme pět samostatných, ale tematicky na sebe navazujících workshopů ve verzi jednak pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázii, jednak pro SŠ, resp. gymnázia. Každý workshop je koncipován na devadesát minut. Nabízíme možnost jej realizovat v rámci dvouhodinových vyučovacích bloků nebo v projektových dnech přímo na vaší škole. Doporučujeme, aby se třídní kolektiv účastnil všech pěti workshopů, neboť právě dlouhodobost práce s třídním kolektivem přináší možnost alespoň částečné změny postojů u cílové skupiny na rozdíl od jednorázových aktivit, nicméně je možné realizovat workshopy i samostatně dle vašich požadavků a možností.

Informační brožura pro školy ke stažení ZDE 

Kontakt

Protipředsudkové workshopy

Mgr. Jaroslav Šotola, Ph.D.
Katedra sociologie a andragogiky 
Tř. Svobody 26, Olomouc 772 00 
jaroslav.sotola(at)upol.cz

Aktivity ve školním roce 2016/17

  • Základní škola Horka nad Moravou nás na začátku školního roku kontaktovala s cílem našeho zapojení do jejich chystaného projektového dne na téma Diverzita. Nabídli jsme oblíbený čtvrtý workshop, který se dne 12. 10. 2016 realizoval pro dvě skupiny žáků, které byly namíchány z různých tříd druhého stupně. Opět se ukázalo, že díky připravenému dokumentárnímu materiálu má tento workshop potenciál vzbudit ve většině zapojených aktivní zájem a přemýšlení o tématu migrace.
  • Naše Metodika pro realizaci multikulturní výchovy formou zážitkové pedagogiky se využívá! Ve Vědecké knihovně v Olomouci se jedná se o jednu z nejvíc vypůjčovaných příruček multikulturní výchovy, vydaných po roce 2010.
  • V rámci předmětu protipředsudkové workshopy proběhl opět v LS 2016/17 trénink studentů kulturní antropologie pro realizaci projektových aktivit. Vedle klasického tématu identity jsme nově trénovali téma Moc a postavení ve společnosti, které považujeme za velmi nosné a potenciálně vhodné pro zařazení do programu workshopů.

Aktivity ve školním roce 2015/16

  • Na základě tzv. uprchlické krize na podzim 2015 jsme se rozhodli inovovat a upravit nabízené workshopy, aby naše aktivity odpovídaly aktuální situaci. Konkrétně jsme zahrnuli témata migrace do workshopů zaměřených na téma předsudků (všichni jsme jiní, všichni jsme stejní) i cizinců. Z našich vlastních zkušeností, že téma uprchlictví a migrace je pro žáky škol velmi emotivní a atmosféra ve školách se liší od předchozích š let, kdy bylo patrné, že se žáků téma jinakosti až tolik přímo nedotýká. Oproti dřívější době je také mnohem více tematizována otázka našeho zapojení do Evropské unie, spolupráce v rámci ní i téma prostupnosti nebo uzavřenosti státních hranic.
  • V souvislosti s testováním inovovaných aktivit proběhla na katedře prezentace a diskuse dne 20. 10. 2015 na téma Pomoc uprchlíkům? Mediální reprezentace a tvrdá realita“.   Prezentace přinesla mimo jiné informace o situaci na srbské hranici, kterou překračují uprchlíci, utíkající před násilím a chaosem ve svých zemích. Důležitým prvkem prezentace byla konfrontace osobních zkušeností z terénu s mediálními prezentacemi tzv. uprchlické krize.
  • Aktualizaci jednoho z workshopů jsme mohli vyzkoušet hned 10. 12. 2015 při realizaci třetího workshopu na ZŠ Řezníčkova v Olomouci (pro třídy 8.A a 9.A). Workshop byl dojednán s učitelkami humanitních předmětů druhého stupně a dle předpokladů hlavním tématem, které celým workshopem silně rezonovalo, byla migrační krize. Bylo zajímavé sledovat, jak je téma pro dospívající žáky živé a jak se snaží zorientovat ve spleti mediálních zpráv a střípků diskuzí ze světa dospělých, které k nim dospívají.
  • Další prohlubování orientace v tématu migrace proběhlo přímým zapojení našich studentů do dobrovolnických aktivit na pomoc uprchlíkům. Garant projektu se také zapojil do humanitárního týmu Univerzity Palackého, takže know-how projektu je obohaceno o bezprostřední znalost problematiky integrace migrantů a uprchlíků, která je tolik důležitá při komunikaci s učiteli.  Pedagogové totiž postrádají vhodné materiály k problematice uprchlictví. Adaptace našich projektových výstupů na zásadní změnu celospolečenského klimatu je jedinou cestou jak naplňovat cíle projektu ve změněném prostředí.
  • V rámci předmětu protipředsudkové workshopy proběhl v LS 2015/16 trénink studentů kulturní antropologie pro realizaci projektových aktivit.

ARCHIV WEBU PROTIPŘEDSUDKOVÝCH WORKSHOPŮ 2010-2015 JE DOSTUPNÝ NA TÉTO ADRESE:

http://protipredsudkum.upol.cz/

To top

temata sociologie nabozenstvipodzimní sociologická konferenceField Research in AnthropologyReligionistická konference 2017Anthropology Refugees Public ImaginaryZahraničí KSOCFB KSAStuduj andragogikuStuduj antropologiiStuduj sociologiiStuduj religionistiku
Aktualizováno: 13. 7. 17, vytvořeno: 12. 7. 17,

User login

Enter your username and password here in order to log in on the website: